Generalforsamling

Egnssamlingens Støtteforening afholder generalforsamling i foråret, inden udgangen af marts måned. Dagsordenen følger vedtægterne, som du kan læse her.

Generalforsamling, Egnssamlingens Støtteforening

26/3 2025, kl. 19.00 – Jetsmark Idrætscenter

  1. Valg af dirigent

Bestyrelsen foreslår Peter Dahl. Peter Dahl blev valgt, og kunne konstatere at generalforsamlingen var korrekt indkaldt.

  1. Bestyrelsens beretning

Kirsten Pilgaard aflagde beretning for støtteforeningen. Beretningen blev godkendt.

Beretning Egnssamlingens Støtteforening 2024

Vi har endnu engang haft et aktivt år i Egnssamlingens Støtteforening.

Allerede lige efter generalforsamlingen 2024 var der stor aktivitet i Kroen. Havnefruen benyttede i samarbejde med Saltum Udeskole kroen hele april måned til at arbejde med temaet: Sagn og fortællinger i lokalområdet.

Men allerede inden da havde nogle af vore frivillige været i gang med hovedrengøring af Kroen efter vinterpausen, så den var klar til årets aktiviteter.

Sædvanen tro havde vi aktivitetsdage i forbindelse med skolens vinterferie og påskeferie hvor vi havde tilfredsstillende besøg. Det er altid dejligt, at se den store interesse der er for vores arbejde i de forskellige udstillinger og aktiviteter. Ikke mindst der hvor børnene kan være aktive. Dette kan de frivillige der er ved de forskellige aktiviteter tage æren for, uden dem var det slet ikke så interessant at komme i Egnssamlingen.

Det næste store arrangement vi har været en stor del af er Saltum Festdage, Uld og kunsthåndværk. Vi havde to gode dage med stor aktivitet og godt vejr. Atter var det mange af vore frivillige der havde været med til at klargøre de storetelte og mange andre praktiske opgaver, så det hele stod klar til udstillerne.

I skolens sommerferie have vi igen aktivitetsdage med arbejdende værksteder og bemandede udstillinger til glæde for vore gæster. En god aftivitet disse tirsdage er også salget af vafler i cafeén

I efteråret havde vi besøg af en studerende André Mikkelsen fra universitet, som et led i hans studium. Dette arbejde kom der en meget fin podcast ud af. Den består af små historier der ca tager 30 min hver. De ligger på Egnssamlingen hjemmeside.

I foråret havde vi en åbent hus dag, hvor vi inviterede interesserede til at komme og se om det var noget at blive frivillig i Egnssamlingen, det resulterede i en del nye frivillige til både praktiske opgaver og arbejdet med at arkivere. Vi har i dag så mange frivillige at det til tider kniber med plads til formiddagskaffe om tirsdagen.

I har nok bemærket at opkrævningen af kontingent til Støtteforeningen er blevet anderledes. I har alle i starten af året modtaget en mail med opkrævning og hvordan I kan betale kontingentet. Hvis I ikke allerede har givet os Jeres mailadresse vll vil kraftigt opfordre til at I gør det. Vi vil også på denne måde sende nyhedsbreve ud til vore medlemmer.

Til slut vil jeg gerne udtrykke en stor tak til alle der yder en indsats i Egnssamlingen på den ene eller anden måde. Selv den mindste indsats har betydning for helheden.

Jeg håber at se mange af jer i løbet af 2025

Kirsten Pilgaard

Peter Damgaard aflagde beretning for institutionen. Beretningen blev godkendt.

Beretning for Institutionen Egnssamlingen for 2024

Siden sidste Generalforsamling er der sket mange ting i Institutionen. Udover det som Kirsten Pilgaard har nævnt, har vi fået lavet mange ting ved og i bygningerne.  Igennem hele året har vi forsøgt at få ryddet op i vognskuret, så det på sigt kan blive til en egentlig udstilling, der er sat i dør i sydsiden så man kan gå ud til den udendørsudstilling og vi har også fået ryddet op og sorteret i en del af effekterne ligesom en af vognene er sat ned til hovedvejen som blikfang.

Takket være støtte fra Norlys, Vind i Østrup og Sparekassen Danmark Fonden Hvetbo har vi fået en ny ståltrappe op til udstillingerne på 1. salen af Karl Hansens Hus, den gamle trætrappe var ved at være meget vakkelvorn og glat i fugtigt vejr. Så vi er glade for at vi nu har en sikker og stabil trappe.

Da jeg i forsommeren holdt et oplæg om Egnssamlingen ved ”Saltum Strand Grundejerforenings” generalforsamling vidste jeg ikke at der blandt tilhørerne sad en person som senere skulle få stor betydning for vores fremtidige planer. Efter oplægget blev jeg kontakt af Marie Louise Vagnby der præsenterede sig som repræsentant for en mindre erhvervsdrivende fond der var blevet opmærksom på Egnssamlingen og alt det arbejde der foregår her dels med de frivillige og dels med historien. Hun ville gerne have et møde med Egnssamlingen senere på året.

I oktober blev vi kontaktet af Marie Louise Vagnby om vi kunne holde et møde og diskutere hvormed fonden kunne hjælpe Egnssamlingen, hvilket vi selvfølgelig kunne. Vi havde flere forskellige projekter som vi forestillede os at en mindre erhvervsdrivende fond kunne hjælpe os med. MEN !!!  Hun syntes det mest interessante var Kroen. Kan den gamle del bevares og suppleres med noget nyt i stedet for de utallige senere tilbygninger, eller skal der noget helt nyt til. Det var ikke lige den størrelsesorden vi havde regnet med.

Små 2 uger senere modtog vi en mail fra fonden, ”her er 100.000 kr. og navnet på en arkitekt som vi har gode erfaringer med. Prøv sammen med ham at arbejde videre med jeres tanker.”

Det har vi gjort. Arkitekten havde studeret billederne af kroen på arkiv.dk og syntes egentlig at den gamle bygning skulle bevares. Ved vores første møde skulle han besigtige lokaliteterne og han måtte til sin store bedrøvelse erklære at bygningen ikke kunne bevares og genanvendes. Dels kunne den i sin konstruktion ikke klare nutidens krav og desuden var der udbredt skimmelsvamp. (Den samme konklusion var kommunens bygningssagkyndige kommet til ved 2 tidligere anledninger).

Han bad os derfor om at præcisere hvad vi havde af ønsker/krav til en ny bygning. I hovedtræk var de at den nye bygning skulle kunne rumme de samme aktiviteter som den gamle (møder, udstillinger, generalforsamlinger, plads til de frivillige samt være samlingslokale for alle egnens foreninger.)  Derudover skal der være egnede lokaler til opbevaring af Egnssamlingens mange museums genstande.Endelig skal huset skal i udgangspunkt ligne den gamle og falde naturligt ind i byens miljø, og hænge sammen med Egnssamlingens øvrige bygninger, og den må ikke medføre øgede driftsomkostninger for Egnssamlingen.

Præsentation af Egnshuset.

Hvad vi ikke vidste i alle disse planer, var at Kroens Varmerør, i starten af december lige inden Pensionistforeningens møde, valgte at sprænge et eller andet sted under gulvet!!!

Pensionisterne fik holdt deres møde; men der skulle vist en ekstra snaps til for at holde varmen sidst på mødet.

Egnssamlingens bestyrelses måtte derefter hurtigt beslutte skal vi: endnu engang ofre midler på at fikse et problem midlertidigt, eller skal vi beslutte at nok er nok.

Beslutningen blev, at nu skal der ikke investeres flere penge i Kroen. Med alt hvad det betyder for Saltum Festdage, Egnssamlingens depoter, Pensionist- og andre foreningers møder med mere.

For Egnssamlingen har det bl.a. betydet at vi måtte nedlægge depotet i den lille sal på kroen. Derfor har vi nedlagt mejeri udstillingen, for at få noget depotplads. Endvidere har vi lånt nogle rum i Saltum Plejehjems kælder så vi også har nogle rimeligt tørre depotrum. Med nedlæggelsen af mejeri udstillingen så er vognskjulet igen blevet propfyldt og kan ikke bruges som udstilling. Hvilket på udmærket vis illustrerer vores evige problem. Vi har ikke depot plads og slet ikke egnet depotplads.

Men til noget positivt. Den tomme udstilling! Endte med slet ikke at være tom. Tværtimod, vi kunne slet ikke vise alle de ting, vi modtog i løbet af året, i lokalet. Dette selv om vi kører en ret restriktiv politik om at tingene/arkivalierne SKAL være fra lokalområdet(det gamle Pandrup Kommune)/skal omhandle/være lavet af, eller brugt af personer fra samme område. Så modtager vi stadig mange nye genstande og arkivalier som der også kan læses om i det nye årsskrift. Så som et knallert stel!

I år har vi tænkt os at bruge lokalet til skiftende udstillinger. Lige nu er der en udstilling om fjersynsfabrikken i Pandrup, der producerede ”Arel” fjernsyn.

I maj vil udstillingen i anledningen af 80 året for Danmarks befrielse skifte til at omhandle lokale hændelser i forbindelse med besættelsen.

Der ud over har vi den 8. maj et spændende foredrag om situationen umiddelbart efter befrielsen. Mange af de ”tyske” soldater i Danmark var fra Sovjetunionen. Mennesker som tvunget/eller af nød var blevet indrulleret i ”Der Wehrmacht” og som nu stod til ”Hjem”-sendelse til deres fædreland !!!

Sluttelig vil jeg takke Støtteforeningen for deres aldrig svigtende opbakning. Vi konstaterede i foråret at der var adskillige utætheder i taget på Karl Hansens hus. Udskiftningen af taget ville koste godt. 200.000 kr.

Støtteforeningens svar var ”Søg hvad I kan, resten dækker vi”. Status pr. d.d. er at Lions Hvetbo har støttet med 40.000 kr. , Vind i Østrup har bevilget 70.000 og SparDanmark Hvetbo Fonden, har lige meddelt at de også støtter projektet, beløbet dog stadig ukendt.

Tusind tak for Jeres opmærksomhed

Peter Damgaard

Spørgsmål til Peter om hvad der skal ske med den gamle krobygning: Beslutningen er at kroen skal rives ned, blandt andet efter syn fra to bygningsteknikere fra Jammerbugt Kommune og en arkitekt som alle konkluderede at bygningen ikke stod til at redde.

  1. Aflæggelse af årsregnskab gennemgået af bilagskontrollanter

Årsregnskabet blev præsenteret af kasserer Henning Nielsen. Regnskabet er gennemgået af bilagskontrollanterne uden bemærkninger. Regnskabet blev godkendt.

  1. Fastlæggelse af kontingent for det kommende år

Bestyrelsen foreslår kontingent ændret fra år 2026 til: enlig 175kr, og husstande 250kr (nuværende 150kr og 225kr). Forslaget blev godkendt.

  1. Indkomne forslag fra bestyrelse og medlemmer

Bestyrelsen foreslår ændringer i vedtægternes §4 stk 3, 4 og 6 vedrørende indkaldelse til generalforsamling (skal i dag indkaldes i den lokale presse, hvilket er et problem), og stemmeafgivelse på generalforsamlingen.

Støtteforeningens nuværende vedtægter:

§4 Generalforsamling

Pkt. 3. Foreningens ordinære generalforsamling finder sted hvert år inden udgangen af marts måned. Der indkaldes til generalforsamling med mindst 14 dages varsel ved avertering i den lokale presse.

Pkt. 4. På generalforsamlingen kan hvert medlem kun repræsentere en stemme. Der kan ikke stemmes ved fuldmagt.

Pkt. 6. Forslag til punkt 5 skal være bestyrelsen i hænde ved udgangen af februar måned. Alle forslag skal være skriftlige.

Ændringsforslag:

§4 Generalforsamling

Pkt.3. Foreningens ordinære generalforsamling finder sted hvert år inden udgangen af marts måned.

Bestyrelsen indkalder til generalforsamling med mindst seks ugers varsel ved opslag på Institutionens hjemmeside ”Egnssamlingen.dk” samt med e-mail til alle medlemmer med kendt e-mailadresse. Indkaldelsen skal indeholde tid og sted og foreløbig dagsorden, samt oplysning om, at forslag fra medlemmer skal være fremme hos bestyrelsen senest fire uger før generalforsamlingen. Bestyrelsen kan selv fremsætte forslag. Endelig dagsorden udsendes senest to uger før generalforsamlingen på samme måde som indkaldelsen, og den endelige dagsorden skal indeholde oplysning om de forslag, som skal behandles, de valg, der skal foretages, og regnskab og andre bilag til dagsordenen skal medfølge.”

Pkt. 4. På generalforsamlingen kan hvert medlem kun repræsentere én stemme. Ved husstandsmedlemsskab kan husstanden maksimalt repræsentere 2 stemmer. Der kan ikke stemmes ved fuldmagt.

Pkt 6. Udgår.

Forslagene blev gennemgået enkeltvis. Alle foreslåede ændringer blev vedtaget af generalforsamlingen.

Der indkaldes til en ekstraordinær generalforsamling før forslagene kan vedtages endeligt.

  1. Valg til bestyrelse

På valg er Peter Damgaard, Henning Nielsen, Carsten Andersen, Henrik Munkholt og Kirsten Pilgaard. Carsten, Henrik og Kirsten ønsker ikke genvalg.

Der skal i 2025 kun vælges 4 personer til bestyrelsen. Udover genvalg til Henning Nielsen og Peter Damgaard foreslår bestyrelsen Mette Lindhardt (Pandrup) og Kirsten Larsen (Saltum).

Henning Nielsen og Peter Damgaard modtog genvalg, og Mette Lindhardt og Kirsten Larsen blev valgt.

  1. Valg af to suppleanter

Bestyrelsen foreslår Henrik Munkholt og Carsten Andersen.

Begge blev valgt.

  1. Valg af to bilagskontrollanter

Nuværende bilagskontrollanter er Per Østergaard og Børge Andersen. Begge foreslås genvalgt.

Begge blev genvalgt.

  1. Valg af suppleant for bilagskontrollant

Nuværende er Doris Drustup. Nyt forslag er Kirsten Pilgaard.

Kirsten Pilgaard blev valgt.

  1. Eventuelt

Alle medlemmer af bestyrelsen præsenterede sig selv: Karen Jensen, Kirsten Pedersen, Jane Koller, Eva Heidemann, Kirsten Larsen, Mette Lindhardt, Peter Damgaard, Henning Nielsen.

Dirigenten takkede for god ro og orden og afsluttede generalforsamlingen.

Efter generalforsamlingen blev der sereveret kaffe, og Benny Frandsen holdt oplæg om kunst- og kulturpersonligheder i bl.a. Blokhus, Rødhus og Saltum gennem 1900-tallet.

Peter Damgaard viste plantegning for Egnshus-projektet, og forklarede nærmere om hvad idéerne og målsætningerne med projektet er. Planerne har ikke tidligere været vist ”offentligt”, og der var flere der roste planerne.

Referat:                                                                                                  Dirigent:

Aske Kristoffersen.                                                                         Peter Dahl

PDF version af referatet kan findes her.

Referater fra tidligere år kan findes her.